2.2.06

I hælene på Gasolin'


WHERE2GO.DK: Med dokumentarfilmen Gasolin' er det banebrydende danske bands historie endelig dokumenteret. WHERE2GO har fået en håndfuld danske kulturpersonligheder - og en enkelt amerikansk - til helt eksklusivt at fortælle om deres forhold til Gasolin' med bandets syv plader som omdrejningspunkt.

Af Sune Højrup Bencke

Ingen over, ingen under og ingen ved siden af. De færreste vil argumentere imod, hvilken massiv indflydelse Gasolin' har haft på dansk musik og dansk kultur generelt.

Det var bandet, der overbeviste folk om, at de ikke bare var statister i deres eget liv, men gav dem en identitet som man oven i købet både kunne synge med og danse til, som filminstruktøren Erik Clausen engang har sagt det.

Nu kommer filmen om Gasolin'. Om ni intense år med musikalske gnister, store konflikter og sangskrivning i mesterklasse.

Anders Østergaard er instruktør. Han har tidligere imponeret ved at få adgang til de Fort Knox-agtige Tintin-arkiver og få dokumentarfilmen om Tintinskaberen Hergé, Tintin og mig, ud af det.

Lige så vanskeligt har det i mange år været for andre filmfolk at få adgang til Gasolin'-drengene og deres materiale, men da Anders Østergaard henvendte sig, var de alle fire - Kim Larsen, Franz Beckerlee, Wili Jønsson og Søren Berlev - på.

WHERE2GO har inviteret Anders Østergaard og Franz Beckerlee, filminstruktøren Erik Clausen, Raveonettes-frontmanden Sune Wagner, sangerinden Kira Skov fra Kira & The Kindred Spirits og den amerikanske musikkritiker og redaktør på det toneangivende kulturtidsskrift Rolling Stone, David Fricke, til at fortælle om deres forhold til Gasolin' og deres plader og sange.

Hvis du vil læse alle de rørende, sjove og indsigtsfulde historier kan du hente et magasin her (klik for oversigt).

Ekstra på nettet: Citater om Gasolin', der ikke kom med i magasinet:

"I starten var vores mange konflikter problematiske. Både Wili og jeg var erfarne musikere. Jeg havde en fortid på 10 år som jazzmusiker og havde gennemspillet hele jazzens periode. Og Kim var totalt grøn! Men det lod han sig jo ikke mærke med. Han førte sig frem som om han havde spillet med i Duke Ellingtons orkestrer. Derfor var der en kæmpe kasse med ting vi skulle igennem før vi kom ned til nulpunktet. Og den kamp var sej."

- Franz Beckerlee om bandets mange konflikter

"Jeg er i tvivl om, hvor meget Gasolin' gjorde - eller ikke gjorde - for at slå igennem i USA. De skrev på engelsk, indspillede I England og USA. Men lige meget, hvor meget de turnerede I USA, så spillede de så vidt jeg ved ikke i min hjemby Philadelphia, der på det tidspunkt var det fjerde største koncertmarked i landet. Det tog også for lang tid før deres pladeselskab tog sig af dem og da de gjorde, gjorde de får lidt og udsendte kun det ene album næsten uden at promovere det. På det tidspunkt arbejdede jeg for at større undergrundsmagasin, men måtte alligevel købe et brugt eksemplar. Alligevel har Gasolin' en mere betydningsfuld plads i rockhistorien end de fleste andre hitbands verden rundt. Gasolin' arbejdede hårdt for at klare den på den anden side af dammen, men aldrig på bekostning af dem, der var med dem fra start."

- David Fricke om Gasolin's forsøg på at bryde igennem i USA

"Gasolin' har altid appelleret til børn. Børn er nøglen til, hvorfor bandet stadig er så populært. Der bliver sunget på dansk og tilstræbt en enkelthed. Det er godt nok en verden man ikke kender endnu. Man har ikke været på druktur og der bliver snakket om "Floridor ja og Cellestin" (Fra Det bedste til mig og mine venner, red.), men sproget er ENKELT. Man kan tage det ind selv som 10-årig."

- Anders Østergaard om, hvorfor Gasolin' stadig er populær

"Jeg mistede meget mere end de andre. Det har jeg sgu ikke tænkt over før. Og det synes jeg filmen viser."

- Franz Beckerlee om effekten af Gasolin's opløsning

"Jeg har enorm respekt for det Roy Thomas Baker lavede på Gasolin¿ 3. Det var det første jeg hørte og det var en pangoplevelse. Den spidse, skarpe lyd. En markant lyd, der betød utroligt meget.

- Anders Østergaard om Gasolin' 3